Samit u Njujorku: Velike kompanije obećavaju da će smanjti emisije

Izvor: reuters.com / Matthew Green

UJEDINJENE NACIJE (Rojters) – Skoro 90 velikih kompanija koje obuhvataju sektore od hrane do telekomunikacija obećava da će smanjiti svoje emisije gasova sa efektom staklene bašte kao deo nove kampanje koja bi trebalo da usmeri multinacionalne kompanije ka deugljenizovanoj budućnosti, saopštili su u nedelju organizatori Samita za klimatsku akciju.

Koalicija „We Mean Business”, koja okuplja više zagovaračkih grupa, saopštila je da se desetine kompanija pridružilo inicijativi u poslednja dva meseca pre samita Ujedinjenih nacija koji se održava u ponedeljak, a koji ima za cilj da podstakne brže delovanje kako bi se zaustavile klimatske promene.

„Sada nam treba još mnogo kompanija koje bi se pridružile pokretu, kako bi se poslao jasan signal da se tržište menja“, rekao je u izjavi generalni sekretar UN, Antonio Gutereš.

Koalicija je pokrenuta ovog juna kada su Ujedinjene nacije, privrednici i lideri civilnog društva pozvali na akciju. Tokom prvog meseca 28 kompanija se pridružilo akciji, a iz  „We Mean Business” koalicije kažu da je sada uključeno 87 kompanija, čija je ukupna tržišna vrednost veća od 2,3 biliona (10^12) dolara .

Pojedine kompanije uključujući Nestle, Saint-Gobain i L’Oreal složile su se da smanje emisije ugljenika na nulu do 2050. godine.

Drugi nisu mogli da se obavežu da će biti ugljenično neutralni, ali kažu da će uskladiti svoje poslovanje sa ciljem da se povećanje prosečne globalne temperature ograniči na 1,5 stepeni Celzijusa, kao što je predviđeno Pariskim sporazumom iz 2015. godine.

Ova grupa uključuje kompanije poput finske Nokije, francuske prehrambene kompanije Danone i britanskog proizvođača lekova AstraZeneca saopštili su iz „We Mean Business” koalicije.

Kako se mnoge posledice klimatskih promena poput topljenja polarnih kapa, porasta nivoa mora i ekstremnih vremenskih događaja dešavaju brže nego što su klimatski modeli predviđali, naučnici kažu da svet mora da prepolovi emisije gasova sa efektom staklene bašte u narednih deset godina kako bi izbegao katastrofalno zagrevanje.

S obzirom na to da neke kompanije još uvek razvijaju nova naftna i gasna polja, a mnoge zemlje u razvoju proširuju svoje kapacitete koje napaja  ugalj, obećanja ove koalicije su gotovo zanemarljiva u odnosu na rastuće svetske emisije.

Neki stručnjaci su postavili pitanje da li će javne kompanije kojima se trguje na berzi i koje su posvećene obezbeđivanju maksimalnih profita za svoje deoničare moći da naprave velike investicije neophodne za borbu protiv klimatskih promena. Iako je to tačno, već je primećen trend da mnogi investitori vrše pritisak na kompanije da reaguju na klimatske rizike, a glavni rukovodioci se takođe suočavaju sa pritiskom porasta aktivizma koji predvode mladi, a koji je u petak mobilisao milione širom sveta da protestuju.

Iz „We Mean Business” veruju da će obećanja ove gupe, koja se uglavnom sastoji od evropskih i pojedinih severnoameričkih i azijskih kompanija, da se obavežu na poštovanje nezavisno određenih ciljeva za smanjivanje emisija podstaći i druge da prate njihov primer.

„Ove smele kompanije predvode ostale prema pozitivnoj tački preokreta posle koje će korporativne strategije usklađene sa porastom temperature do 1,5 °C postati standard za sva preduzeća i njihove lance snabdevanja”, rekla je Lise Kingo, izvršna direktorka Globalnog dogovora UN-a, koji promoviše odgovorne poslovne prakse.

Šef Ujedinjenih nacija Gutereš vidi privatni sektor kao ključni faktor za obezbeđivanje ambicioznijih obećanja na Samitu za klimatsku akciju koji se održava u Njujorku u ponedeljak, a koji za cilj ima ubrzavanje sprovođenja Pariskog sporazuma pre nego što uđe u ključnu fazu implementacije sledeće godine.

Kompanije poput danske energetske grupe Orsted, španske energetske kompanije Iberdrola i nemačke osiguravajuće kompanije Allianz bi trebalo da se obrate okupljenima zajedno sa mnogim vladinim zvaničnicima prema agenda ovog događaja.